Gmina Osie Oficjalny serwis internetowy

Szlak „Ścieżynka Zagłoby”

A pomniejsz czcionkę A standardowy rozmiar A powiększ czcionkę
Autorki:
Halina Spychalska i Małgorzata Szulta (Bractwo Czarnej Wody)
Długość 19,5 km
Kod KP-4009-s
Typ szlak pieszy
Kolor czarny
Charakter rekreacyjno-wypoczynkowy
Uwagi Łatwy technicznie
Trasa Tleń - jezioro Piaseczno - Stara Rzeka - Radańska – Osie.
Krótki opis Poświęcony jest pamięci Zdzisława Zagłoby-Zyglera (1908-1971), działacza harcerskiego i turystycznego, wieloletniego prezesa Klubu Turystów Pieszych „Piętaszki” w Bydgoszczy. Czarny szlak prowadzi leśnymi drogami o rekreacyjnym charakterze na północ i północny wschód od Tlenia. Najbardziej atrakcyjny odcinek tego szlaku wiedzie od jeziora Piaseczno, przy którym utworzono rezerwat przyrody, aż do Starej Rzeki, malowniczej miejscowości w dolinie Wdy.

Stanica wodna w Tleniu – jezioro Piaseczno.

Tleń – widok na „Samotnię nad Wdą”
Tleń – widok na „Samotnię nad Wdą” - dawniej Samotna.
(fot. H. Spychalska)

Początek szlaku przy stanicy wodnej w Tleniu (0 km). Dalej do przejazdu kolejowego przy stacji PKP w Tleniu (1,4 km) a następnie prosto do mostu na Prusinie (1,6 km), gdzie łączy się z żółtym szlakiem A. Hoffmanna. Wkrótce za mostem w prawo, drogą gruntową w stronę lasu (Uwaga! Oznakowanie szlaku mało widoczne). Na wysokości lasu szlak czarny biegnie dalej prosto, natomiast żółty odbija w prawo w kierunku rzeki. Następuje skrzyżowanie szlaków czarnego i niebieskiego; z prawej strony widoczne zabudowania byłej leśniczówki Czarna Woda (3,1 km). Szlak wiedzie leśnymi duktami (uwaga na znaki) w stronę Piaseczna, za leśnym parkingiem wkracza na teren rezerwatu Jezioro Piaseczno – za parkingiem odcinek trudny technicznie (7 km).

UWAGA!
Rezerwat o powierzchni 158,2 ha utworzono w 2001 r. ze względu na cenny naukowo i krajobrazowo ekosystem jeziora. Piaseczno jest jeziorem bezodpływowym, zasilanym przez wody podziemne i opady atmosferyczne. Woda jeziora zaliczana jest do I klasy czystości. Wokół jeziora biegnie szeroka ścieżka, z której można obejrzeć jezioro w całej okazałości.

J. Piaseczno – Stara Rzeka.

Torfowisko Czyściewnica
(fot. H. Spychalska)

Po dotarciu do jeziora szlak skręca w prawo, biegnie wzdłuż brzegu i wkrótce opuszcza teren rezerwatu, przecina leśną drogę i łączy ze szlakiem czerwonym „Stu z nieba” (8 km). Niebawem (po ok. 1 km) oba szlaki prowadzą do torfowiska źródliskowego „Czyściewnica”. Jest ono unikalnym i najrzadziej spotykanym rodzajem torfowisk. Woda wypływająca ze zboczy zalewa obszar o nieprzepuszczalnym podłożu. Proces torfotwórczy wspomagany jest przez najdłuższą w Borach Tucholskich tamę bobrową o długości ok. 50m. Dalej szlaki biegną razem i wkrótce się rozchodzą. Czerwony odbija w lewo (9,8 km), a czarny kieruje się w stronę doliny rzeki. Tu zbiega się ze szlakiem niebieskim – Szlak „Harcerzy Światowida” (10,2 km) i razem prowadzą wzdłuż doliny meandrującej Wdy do węzła szlaków przy moście w Starej Rzece (11,5 km).

Stara Rzeka – Osie.

Łąki Księże w pobliżu leśniczówki Stara Rzeka
(fot. H. Spychalska)

Od mostu szlaki - czarny wraz z czerwonym - kierują się w stronę Osia. Po krótkim odcinku asfaltowej drogi, na podjeździe, przecinają żółty szlak A.Hoffmanna. Dalej czerwony szlak odchodzi w lewo w stronę rezerwatu Brzęki (12,5 km), natomiast czarny prowadzi leśnym traktem. Za lasem dociera do zabudowań wsi Radańska i potem utwardzoną bitumiczną drogą do Osia. Szlak kończy się na rynku w centrum Osia (19,5 km).

UWAGA!
Ostatni odcinek szlaku warto przejść inną, bardziej atrakcyjną drogą. Po zejściu z asfaltu w Starej Rzece, za łukiem drogi można skręcić w prawo w las w drogę oznaczoną zieloną tablicą „Droga udostępniona dla ruchu kołowego” – droga pożarowa nr 25. Biegnie ona w kierunku Radański, mija z lewej tzw. Księże Łąki, potem kolejno leśniczówki: Stara Rzeka i Nowa Rzeka. Stąd widać już zabudowania wsi Radańska. Dalej droga żwirowa prowadzi do Osia i łączy się przy przystanku PKS z drogą asfaltową, która wiedzie do centrum miejscowości.

Warto zobaczyć kościół parafialny pod wezwaniem Podwyższenia Krzyża Św., a w centrum Rynku obelisk przedstawiający koła ze złamaną osią, według legendy źródło nazwy wsi, dziś herb miejscowości. W pobliżu rośnie „Dąb papieski” wyhodowany z nasion dębu szypułkowego „Chrobry”, poświęconych przez Jana Pawła II podczas Krajowej Pielgrzymki Leśników w 2004 roku. Obok dębu znajduje się tablica pamiątkowa.

Data dodania 05.08.2019

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.