Gmina Osie Oficjalny serwis internetowy

Szlak „Harcerzy Światowida”

A pomniejsz czcionkę A standardowy rozmiar A powiększ czcionkę
Autorki:
Halina Spychalska i Małgorzata Szulta (Bractwo Czarnej Wody)
Długość 10,4 km
Kod KP-4014-n
Typ szlak pieszy
Kolor niebieski
Charakter rekreacyjno-wypoczynkowy
Uwagi Na niektórych odcinkach trudny technicznie, szczególnie dla rowerzystów.
Trasa Łążek - Czarna Woda - Stara Rzeka
Krótki opis
Szlak z Łążka w kierunku Czarnej Wody prowadzi duktami leśnymi. Najciekawiej prezentuje się na odcinku, na którym razem z żółtym szlakiem im.A.Hoffmanna biegnie malowniczym, zachodnim brzegiem głęboko wciętej w dolinę Wdy. Wytyczyli go druhowie z koła PTTK „Światowid” przy Komendzie Hufca ZHP Bydgoszcz Miasto, którzy często przebywali w swej bazie w Czarnej Wodzie.

Łążek – leśniczówka Czarna Woda

Okolice Łążka
(fot. H. Spychalska)

Początek szlaku przy stacji kolejowej w Łążku (0 km), dalej drogą asfaltową przez Łążek (1 km) aż do ostrego zakrętu w prawo w kierunku Tlenia. W tym miejscu szlak schodzi z szosy i prowadzi początkowo drogą utwardzoną wiórkami bitumicznymi (droga ta skręca w lewo i biegnie w stronę cmentarza), później drogą gruntową do lasu. Wkrótce odbija lekko w prawo i wiedzie przez las w kierunku rzeki Wdy. Przecina drogę żwirową z Tlenia do jeziora Piaseczna. W pobliżu dawnej leśniczówki Czarna Woda (5 km) szlak niebieski krzyżuje się ze szlakiem czarnym („Ścieżynka Zagłoby”) i skręca w lewo.

UWAGA!
Cmentarz parafialny w Łążku założony został w 1984r. Jest usytuowany w sąsiedztwie dawnego cmentarza zwanego „Barbarą”, który powstał w roku 1837, kiedy to w Łążku panowała epidemia cholery i chowano tam zmarłych mieszkańców. Do czasu II wojny światowej stała tam kapliczka z figurą św. Barbary. Dzięki staraniom mieszkańców 1 lipca 2007 r. kapliczka z figurą św. Barbary ponownie stanęła w dawnym miejscu.

Z prawej strony cmentarza parafialnego w alei przydrożnej biegnącej w kierunku Piaseczna rośnie ok. 200 jałowców pospolitych, stanowiących pomnik przyrody (niektóre z nich mocno zniszczone). Tworzą one niezwykle urokliwy szpaler po obu stronach drogi zwany Aleją Zakonników (Mnichów).

Czarna Woda – Stara Rzeka

Czarna Woda w zimowej szacie z mostu w Starej Rzece
(fot. H. Spychalska)

Za leśniczówką szlak niebieski łączy się z żółtym szlakiem im. A. Hoffmanna i schodzi w dół w kierunku doliny Wdy. (Uwaga! Na szlaku spotykamy szereg utrudnień, m.in. kluczymy pośród pokrytych mchami drzew, leżących kłód, pokonujemy pagórki, przedzieramy się przez chaszcze. Miejscami ścieżka jest wąska, czasami niewidoczna. Napotykamy też niebezpieczną, stromą skarpę). Dalej szlaki biegną razem ścieżką w kierunku Starej Rzeki. Na skraju wsi żółty szlak kieruje się w prawo (i przechodzi wkrótce kładką na drugi brzeg), a nasz szlak (niebieski) prowadzi podmokłą doliną (łąkami) i łączy się ze szlakiem czarnym (9,4 km). Następnie dociera (uwaga na stromy zjazd) do węzła szlaków przy moście w Starej Rzece (10,4 km). Na trasie atrakcyjne widoki, zakola Wdy.

Data dodania 05.08.2019

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.